Spanningen en conflict in een team leiden vaak tot wanhoop bij managers en ondermijnen de sfeer en prestaties van het team. In plaats van dat de aandacht gaat naar het samen leveren van mooi resultaat, gaat alle energie naar de negativiteit en het gedoe. Hoe ga je als manager om met een conflict in je team? Hoe zorg je ervoor dat het conflict wordt opgelost? En hoe help je een team naar meer openheid en verbinding? In dit blog deel ik concrete handvatten waarmee je als manager conflicten kunt begeleiden en teamspanningen kunt oplossen. Zodat samenwerken weer centraal komt te staan en er ook weer samen kan worden gelachen.
Spanningen op de werkvloer is een veelvoorkomend probleem. Het is mens-eigen om weg te bewegen van dat wat negatief en onprettig is. Dit gebeurt dan ook regelmatig zodra er gedoe is in een team. In mijn werk als teamcoach kom ik geregeld tegen dat managers hun oordeel uitspreken naar het ‘kinderachtige gedrag’ van medewerkers en daarmee op afstand blijven van het conflict. Men hoopt dat het conflict zichzelf oplost of dat medewerkers er zelf wel uitkomen. In zeldzame gevallen lost het conflict inderdaad op. Echter in de meeste gevallen is het een tijdelijk luwen van de spanningen en een kwestie van tijd voordat het patroon van irritatie en negativiteit zich weer herhaald.
Om weer met plezier naar het werk te kunnen gaan zal je als manager naar het probleem toe moeten bewegen. Onder het oppervlak van het conflict zit de kern van het probleem. Door deze kern op te sporen en op te lossen haal je de angel eruit en kan het conflict zelfs dienen als springplank naar betere communicatie en een veiliger klimaat.
Conflicten kunnen door allerlei factoren ontstaan. In essentie komt het er vaak op neer dat er frictie is tussen de verschillende persoonlijkheden en perspectieven op een betreffende situatie. Ieder mens kijkt door zijn eigen ‘bril’ naar een situatie en ervaart daarin belangen, emoties, drijfveren en onzekerheden. De verschillende persoonlijkheden in een team zijn vaak de bron van irritaties, onbegrip en onenigheid.
Daarnaast zijn er uiteraard tal van andere factoren die kunnen leiden tot onderlinge spanningen in een team, hieronder benoem ik een aantal:
Vaak wordt conflict als iets negatiefs gezien dat vermeden moet worden. En natuurlijk is het voor niemand prettig als er spanningen zijn en het niet lekker loopt. In werkelijkheid echter biedt conflict een uitgelezen kans om samen te groeien en kan het een krachtig hulpmiddel zijn om dichterbij elkaar te komen. Als manager heb je een belangrijke rol in het begeleiden van het conflict.
Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen:
Binnen een veilig en open klimaat krijgen spanningen en conflict minder kans zich te ontwikkelen tot een probleem. Gezonde spanningen, verschillen in mening en verschillen in persoonlijkheden zijn waardevolle en noodzakelijke elementen voor een goed presterend team. Zolang je met elkaar in gesprek blijft over wat ieder bezighoudt en hoe men zich voelt in het team, zullen verschillen niet leiden tot conflict. Binnen een veilig klimaat zullen verschillen juist leiden tot een krachtig en verbonden team.
Ook bij het creëren van een veilig en open klimaat speelt de manager een cruciale rol. Hij of zij heeft namelijk een grote invloed op de cultuur in het team en de manier waarop men met elkaar omgaat.
Als manager kan het knap lastig zijn om constructief om te gaan met conflict in je team. Goed onderzoeken wat de kern van het probleem is en daarna het contact opzoeken met de betreffende personen zullen een positieve bijdrage leveren aan het herstellen van de relatie en de sfeer. Oprecht contact maken met alle betrokkenen en het gesprek op gang brengen is waar het in de kern om draait.
De rol van de manager is cruciaal; zowel bij het begeleiden en oplossen van spelend conflict als bij het creëren van een veilig en open klimaat. Door verbinding te maken, ruimte te bieden, grenzen te stellen, fouten te omarmen, te luisteren, te verplaatsen in elkaars standpunten en emoties en uit te nodigen tot het delen van meningen en ideeën, kunnen managers bijdragen aan het creëren van een omgeving waarin teams gedijen.
Het is een investering die niet alleen de prestaties van het team verbetert, maar ook leidt tot een meer bevredigende en productieve werkomgeving voor iedereen. Als manager ben jij de drijvende kracht achter dit proces, en jouw inspanningen zullen vruchten afwerpen in de vorm van een sterker, hechter team.
Heb je hulp nodig bij een spelend conflict? Of bij het bouwen van een cultuur van openheid en vertrouwen? Neem dan eens contact op met ons om te onderzoeken of wij je hierin kunnen ondersteunen. Wil je meer lezen over teamcoaching of leiderschap coaching binnen Hart in Bedrijf? Klik op de link voor meer informatie.
Neem gerust contact op voor meer informatie over teamontwikkeling of leiderschapscoaching. Ik denk graag met je mee!