Waardering geven op je werk, wat is het effect? En hoe doe je dat?

Waardering geven op het werk

Waardering geven op je werk, wat is het effect? En hoe doe je dat?

Weet jij, als leidinggevende, wat het effect is van het geven van een compliment aan je medewerker? En sta je er weleens bij stil dat het uiten van je waardering een direct effect heeft op de motivatie en mentale veerkracht van de mensen in je team?

Waarom is je gewaardeerd voelen belangrijk?

Waardering op het werk betekent dat de mensen in je bedrijf het gevoel hebben dat ze ertoe doen. Ze krijgen het gevoel dat wat ze doen, gezien en gewaardeerd wordt. Elke dag opnieuw. Ook betekent het dat jouw mensen het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van een team en deel uitmaken van een groter geheel. Gezien worden en ergens bij horen genereert motivatie en werkplezier, omdat we als mens biologisch zo geprogrammeerd zijn dat we ontspannen onszelf durven laten zien als we bij de groep horen en de ander ons erkent.
Klinkt eigenlijk heel logisch, niet?

Erkenning en waardering zijn de slagader van een goed presterend bedrijf. Voelt de medewerker zich gezien en oprecht gewaardeerd dan zal hij zich met veel meer plezier en motivatie inzetten voor het gezamenlijke belang. Men zet met plezier dat ene stapje extra omdat hij het gevoel heeft ergens bij te horen en dat zijn bijdrage ertoe doet. 

Welke obstakels zijn er voor het uitspreken van je waardering?

Veel leidinggevenden erkennen het belang van het waarderen van de medewerker, maar vinden het in de praktijk nog best lastig om het ook daadwerkelijk toe te passen. Ook dit is niet vreemd en heeft te maken met een aantal factoren. Ten eerste kost welgemeende waardering geven ‘tijd’. En tijd wordt toch vaak ervaren als een schaars goed. De gemiddelde leidinggevende heeft over het algemeen de neiging om efficiëntie voor te laten gaan op informele contactmomenten. 

Een ander obstakel is de kwetsbaarheid die je tegenkomt bij het uiten van je waardering. Het geven van een compliment is een heel persoonlijke aangelegenheid en vraagt om een stukje contact en openheid naar elkaar toe. Vaak is dit net wat spannender dan wanneer het over de inhoud kan gaan van werkprocessen en regelzaken. En is het dus veiliger en makkelijker om werkinhoudelijk bezig te zijn dan dat je even contact maakt met elkaar.

De kracht van kwetsbaarheid

Maar juist deze contactmomenten en deze momenten van kwetsbaarheid zijn de olie die de machine vloeiend laat lopen. En het geven van je kostbare tijd aan een ander wordt extra gewaardeerd en betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug. 

Waarderen is een softskill en levert misschien niet direct een nieuwe klant, maar op de langere termijn zal je een verschil gaan merken binnen je bedrijf en bij de mensen die zich inzetten voor je bedrijf. Door waardering als een structureel onderdeel te maken van je gesprekken, meetings en bijvoorbeeld je weekafsluiting bouw je aan een klimaat waarbinnen mensen minder stress ervaren en meer werkplezier, mensen zullen makkelijker bij je binnenlopen en met je delen waar ze tegenaan lopen, er zal meer motivatie ontstaan om iets voor een ander te doen en om zich in te zetten voor het bedrijfsbelang. Eilandjes worden minder, roddel neemt af en het vertrouwen groeit.

Natuurlijk is er soms meer nodig voor een positieve omwenteling in het klimaat van een organisatie, maar door te beginnen met oprechte waardering heb je al een eerste belangrijke stap gezet.

Waardering geven, hoe doe je dat? 5 tips

Ben je geïnspireerd geraakt om meer waardering te gaan geven, maar weet je niet zo goed hoe? Hieronder deel ik een paar ideeën met je ter inspiratie. 

1.     Geef een compliment. Loop eens bij een collega binnen en vertel heel specifiek wat je goed vond gaan. Bijvoorbeeld: “Wat was dat een heldere en inspirerende presentatie, dat deed je erg goed!” Maak het hierbij persoonlijk en concreet. Vraag ook eens door en creëer een gesprekje waarin je enkel aandacht hebt voor je compliment aan de ander.

2.     Beloon je medewerker met bijvoorbeeld een extra vrije dag of trakteer op iets lekkers. Ben voorzichtig met het belonen door middel van geld, dit genereert namelijk snel een op prestatiegerichte cultuur. Belonen in vrije tijd of iets samen vieren genereert verbinding en plezier.

3.     Breng de zeepkist terug naar de weekborrel en zet elke keer een andere medewerker in het zonnetje. Benoem wat je waardeert voor de hele groep, geef een bloemetje en geef samen een hartelijk applaus voor de bijdrage van hem of haar.

4.     Leg complimentenkaartjes neer bij het koffiezet apparaat en deel deze regelmatig uit aan een collega. Leg als verrassing een kaartje op het bureau of geef het persoonlijk zodat je er nog iets bij kunt uitleggen. Dit stimuleert het geven van complimenten in de organisatie.

5.     Maak het geven van positieve feedback als vast onderdeel in een meeting. Laat iedereen voor elkaar opschrijven wat men waardeert in de ander en deel deze kaartjes met elkaar. Naast dat het heel fijn is om terug te horen wat men in jou waardeert, genereert dit tegelijk een klimaat waarbinnen je elkaar feedback kunt geven en waarin je open communiceert over wat je prettig vindt en wat je graag anders zou zien.

Ik ben erg benieuwd naar je ervaring als je met één van bovenstaande ideeën aan de slag bent gegaan. Ik zou het leuk vinden als je hierover iets deelt onder dit blog of via een bericht. 

Wil je verder praten over samenwerking en verbinding maken binnen je team? Stuur mij dan een berichtje.

Ik wens je een mooie dag!

Sandra