Heb ik een burn-out?

Hoe weet je of je een burn-out hebt? En welke symptomen horen bij een burn-out? Als ervaren burn-out coach vertel ik je graag meer over:

  • wat een burn-out is
  • de meest voorkomende burn-out klachten
  • wat er nodig is om te herstellen van een burn-out

 

Hoe herken ik een burn-out?

Burn-out betekent letterlijk opgebrand zijn. Je hebt jezelf te lang overbelast en je lichaam en geest zijn uitgeput. De oorzaak kan liggen in je werk, maar ook lange en hoge belasting op andere vlakken in je persoonlijke leven kan tot een burn-out leiden.

 

Bij een burn-out is je vermogen om van lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te herstellen sterk verminderd of verloren gegaan. Helder en systematisch denken, en het verwerken van emoties zijn hierbij verzwakt. Je zult te maken hebben met een hoge mate van adrenaline en cortisol in je lichaam, waardoor het heel moeilijk is om te ontspannen en te stoppen met actief zijn. Dit heeft tot gevolg dat je je erg onrustig voelt in je lichaam: hoge hartslag, gejaagd gevoel, nerveus gevoel, hoge alertheid met tot gevolg slecht slapen. Het lijkt of je op een sneltrein zit waar je niet meer vanaf kunt, terwijl je je tegelijkertijd heel moe voelt.

 

Een aantal belangrijke symptomen van een burn-out zijn

  • je erg moe voelen – chronisch moe
  • slecht slapen
  • weinig energie
  • hoge alertheid
  • snel overprikkeld
  • hoge hartslag
  • gejaagd gevoel
  • periodes van depressieve gevoelens
  • niet kunnen ontspannen
  • pijnlijke spieren en gewrichten
  • nerveus gevoel
  • niet goed kunnen zien/focussen
  • duizeligheid
  • hoofdpijn
  • pijn in nek, armen, schouders, rug
  • paniekgevoelens
  • last van je gewrichten (bijv. tennisarm)

 

Herstellen van een burn-out is mogelijk

Allereerst is het belangrijk dat je lichaam weer tot rust kan komen en de aanmaak van adrenaline weer zijn normale balans vindt. Veel rust en ontspannen bezigheden zijn de belangrijkste hulpmiddelen om tot rust te kunnen komen en ruimte in jezelf te creeren. Rust en ruimte zijn nodig om de volgende stap te kunnen maken: inzicht verkrijgen in wat er moet veranderen in jouw manier van leven en te onderzoeken wat het probleem is waardoor je burnout bent geraakt.

 

Kern thema’s voor het herstellen van een burnout zijn

  • Rust nemen om je lichaam en geest te kans te geven te herstellen
  • Leren om minder hoge eisen te stellen aan je prestaties (minder kritisch zijn)
  • Meer leren luisteren naar je gevoel en behoeftes
  • Je grenzen leren herkennen en hiernaar handelen
  • Leren ontspannen, loslaten en luieren
  • Balans aanbrengen tussen plezier en plicht
  • Luisteren naar je lichaamssignalen en hiernaar handelen

 

De weg naar herstel

Als ervaren coach begeleid ik mensen met een burn-out. In dit traject brengen we in eerste instantie goed in kaart wat de mate van burn-out is, wat de aanleiding is geweest en wat er moet gebeuren om te herstellen. Dit wordt concreet gemaakt in een plan van aanpak. De werksituatie, werkgever, situatie rondom ziekmelden, etc. kunnen worden geïntegreerd in het coaching traject. Het voordeel hiervan is dat er een samenwerking ontstaat tussen werkgever, werknemer, coach en arboarts. Dit draagt enorm bij aan de snelheid waarmee iemand kan herstellen van een burnout.

 

Wil je meer weten over burn-out coaching? Klik dan hier.

Wil je op de hoogte blijven en mijn nieuwsbrief ontvangen?

Via mijn nieuwsbrief deel ik mijn blogs, artikelen en mijn actuele aanbod. Zo kun je op de hoogte blijven van wat er binnen Hart in Bedrijf gebeurd. Gemiddeld krijg je 1 á 2 keer per maand een mailtje.