5 praktische handvatten om stress te verminderen

praktische handvatten om stress te verminderen

5 praktische handvatten om stress te verminderen

5 Praktische handvatten om stress te verminderen

In dit artikel deel ik graag 5 praktische handvatten om stress te verminderen. Zoals je misschien wel herkent, hangt stress nauw samen met je denken en waar je gedachten op gericht zijn. Ons denken is een fantastisch en nuttig hulpmiddel om dingen georganiseerd te krijgen en om te kunnen reflecteren op onszelf en onze omgeving. Maar over het algemeen gebruiken we ons denken niet heel gecontroleerd en gaan onze gedachten alle kanten op. Via ons denken proberen we vaak ‘controle’ te krijgen op gevoelens van onzekerheid en dat mechanisme leidt vaak tot stress.

Herkenbaar?

Als je stress ervaart dan zul je misschien wel herkennen dat je gedachten niet of zelden in het hier en nu zijn. Vaak ben je bezig met wat er in de toekomst staat te gebeuren en hoe dit zal gaan verlopen. In je hoofd dwalen lijstjes van alles wat er nog Moet, je voert alvast gesprekken die binnenkort gaan plaatsvinden, of je fantaseert over toekomstige plannen met je huis, je gezin of de vakantie.

Of je denkt na over iets wat eerder is gebeurd. Heb je juist gehandeld? Wat zal de ander nu van mij vinden? Ben ik wel oké? Je innerlijke criticus doet hier vaak driftig aan mee en je kan belanden in een gevoel van twijfel, onzekerheid en schuld.

De gevolgen

De mate waarin je bezig bent met het controleren van de toekomst of het verleden bepalen je gevoel van stress. Ken je die repeterende gedachtenstroom en het gevoel of je hier geen grip op hebt? Vaak zijn dit nachtelijke uren waarin je de slaap niet kunt vatten en je met geen mogelijkheid je hoofd stil kunt krijgen. Of je bent overdag zover in je gedachtenstroom verzonken dat je niet meer merkt wat er om je heen gebeurd. Je bent afwezig, prikkelbaar en voelt je opgejaagd.

Hier en nu

Een mooie oefening is om met je volledig aandacht in het hier en nu te komen. Dit kun je doen door je bewust te worden van de omgeving waar je bent; je ziet de kamer, hoort de geluiden in de omgeving en ziet de persoon waar je mee in gesprek bent.

In het hier en nu zijn veel van je problemen niet aan de orde en kom je weer in contact met jezelf. Je controlemechanisme kan even ontspannen en daardoor kun je beter voelen en herkennen waar je bent en wat je nodig hebt.

Vertrouwen

Leren omgaan met stress heeft alles te maken met het opbouwen van een gevoel van vertrouwen. Het vertrouwen dat jij in staat bent om adequaat te handelen als dat nodig is én het vertrouwen dat het leven je geeft wat past bij jouw levenspad.

 

“Je kunt het nu altijd aan, maar tegen je toekomst kun je nooit op, dat hoef je ook niet te kunnen. Het antwoord, de kracht, het juiste optreden of de hulpmiddelen zijn er als je ze nodig hebt, niet eerder en niet later.”

(uit: De kracht van het nu)

 

Een oefening

Probeer het maar eens uit. Kijk eens welke gedachte je op dit moment hebt? Gaat het over iets in het verleden of de toekomst? Breng nu je volledige aandacht eens naar het hier en nu; je ziet de ruimte waar je bent, voelt je lichaam en hoort de geluiden. Is het probleem waar je eerst over dacht aanwezig in dit moment? Ik wed van niet. Misschien wel over een uur, of een dag, maar niet NU.

Misschien merk je dat je gedachten even zijn weggevallen en er een moment van meer ontspanning is, dat is de kracht van het nu en dát is de ingang om los te komen van stress en piekeren. Zo eenvoudig is het en zo moeilijk tegelijk. Want voor je het weet, zit je weer in de stroom van je gedachten.

5 praktische handvatten om je stress te verminderen

Hieronder beschrijf ik 5 handvatten waarmee je je stress effectief kunt verminderen. Het zal in het begin even lastig zijn omdat je gewend bent geraakt aan het willen controleren via je denken. Maar als je doorzet ga je hier echt profijt van hebben.

  1. Bewustwording: word je helder bewust van je gevoel van stress en observeer je gedachten. Welke gedachtes heb je? Waar gaan ze over? En waar voel je de stress in je lichaam? Schrijf je bevindingen op. Nog voordat je iets me je stress kunt doen zul je je eerst bewust moeten zijn van jezelf. Vaak verlopen de gedachten-stromen onbewust en ben je ‘overgeleverd’ aan deze automatische ‘handeling’. Maak het dus eerst heel helder door je bewust te worden van wat er plaatsvindt. In deze bewustwording zit namelijk jouw ik-kracht die de mogelijkheid heeft om een bewuste keuze te maken. Jouw kracht is nodig om hieruit te komen en jouw kracht is onlosmakelijk verbonden met jouw macht om een keuze te maken. En je kunt pas een keuze maken als je je ergens volledig van bewust bent.
  2. Maak de keuze om het los te willen laten. Deze stap is heel belangrijk. Deze stap gaat over jouw macht en kracht om sturing te geven aan jouw ervaring. Met deze keuze kun je je losmaken van een sterk overlevingsmechanisme en stuur je je eigen ervaring. Zonder deze innerlijke keuze en de overtuiging dat het ook kan, ben je slachtoffer van jezelf en je eigen systeem. Doorzie de illusie van het druk maken over het verleden of je toekomst en wordt wakker in jezelf. Dit is de stap naar persoonlijk leiderschap.
  3. Verplaats je volledige aandacht naar het hier en nu. Hiermee laat je het los en stap je eruit. Dit doe je door je zintuigen te gebruiken, door te horen, ruiken, proeven en voelen wat er in het hier en nu is. Probeer je lichaam te voelen, word je bewust van je ademhaling, hoor de geluiden en laat       het       helemaal       binnenkomen. Je ademt het in en landt in het hier en nu……
  4. Geniet van wat je voelt en geniet van de rust die er ontstaat. In de ruimte die ontstaat, hoe kort deze ook is, zal je lichaam zich meer ontspannen en je hoofd rustiger worden. In het hier en nu is er geen ruimte om na te denken over iets anders dan het hier en nu. En weet je, hier gebeurt het. In dit moment kun je handelen en keuzes maken, niet in de toekomst of in het verleden. Nu is jouw leven zich aan het manifesteren. Hier en nu heb je invloed, controle en de mogelijkheid iets te doen.
  5. Pas bovenstaande stappen zo vaak als mogelijk toe. Hoe vaker je dit toepast en oefent hoe gemakkelijker het zal gaan en hoe meer je los komt van stress en gedachten die over het algemeen zinloos zijn en een de bron van nog meer stress.

 

En als laatste….. word niet moedeloos als je merkt dat je duizenden keren op een dag vertrokken bent uit het hier en nu en het in het begin vaak niet lukt om echt in het hier en nu aanwezig te zijn. Dit is wat onze mind doet, dit is hoe wij als mensen in elkaar zitten. Maar als je de bewustwording en de oefening doorzet zal je er veel profijt van hebben en meer gezonde grip krijgen op stress en daarmee je kwaliteit van leven vergroten.

Wil je leren omgaan met stress, maar lukt het je niet voldoende om hier zelf grip op te krijgen? Neem dan eens contact op voor een vrijblijvend gesprek.