Je lichaam als beste raadgever voor het verminderen van stress

verminderen van stress door het leren kennen van je lichaamssignalen

Je lichaam als beste raadgever voor het verminderen van stress

Je lichaam als beste raadgever voor het verminderen van stress

Je lichaam is de beste raadgever als je wil leren hoe je stress kunt verminderen in je leven. Wist je dat je lichaam op ieder moment van de dag heldere signalen geeft over hoe het met je gaat? Je lichaam laat je voelen als je ergens behoefte aan hebt, als je iets niet fijn vindt of juist wel. En in contact met iemand anders kun je aan de signalen van je lichaam herkennen hoe je het contact ervaart. Als je goed oplet kun je het direct aan je lichaam herkennen of je je op je gemak voelt, of de situatie je energie kost of je er enthousiast en blij van wordt. Goed afgestemd zijn op je lichaam en haar signalen maakt dat je makkelijker zult herkennen wat jij nodig hebt en helpt je uiteindelijk bij het vinden van balans en zelfvertrouwen.

Als je niet luistert naar je gevoel raak je vervreemd van jezelf…..

Stel je voor dat je lichaam tegen je ‘praat’ en dat het op kleine momenten zachtjes vertelt wat je nodig hebt en wat jouw grenzen zijn. En stel dat je dit stemmetje niet hoort of niet wilt horen… je luistert niet naar de raad, je gaat over je grens en maakt een stapje bij jezelf vandaan.

Is dit een structureel patroon? dan kan het zijn dat je steeds verder bij jezelf vandaan komt te staan, je negeert je gevoel en vaart op de overtuiging van je hoofd. Je vaart een andere koers dan hoe je je van binnen daadwerkelijk voelt of waar je behoefte aan hebt. Dit kan leiden tot o.a. stressklachten, een burn-out, verminderd gevoel van zelfvertrouwen, moeite met het nemen van beslissingen, geen plezier ervaren in wat je doet.

 

Luisteren naar het fluisteren van je lichaam voordat het begint te schreeuwen

 

Soms is het zover gekomen dat je lichaam tegen je schreeuwt. Het fluisteren is overgegaan in schreeuwen om je kenbaar te maken dat het niet goed gaat en dat er iets moet veranderen. Blijf je dit negeren dan kan het zijn dat sommige functies van je lichaam er helemaal mee stoppen. Dit gebeurt wanneer je een burn-out hebt; je kunt je niet meer concentreren, je hebt spierpijn, duizeligheid, vermoeidheid, hoofdpijn, geen energie, gejaagdheid door de adrenaline, hartkloppingen en een benauwd gevoel. Allemaal sterke lichaam signalen om je te laten weten dat je op de rem moet gaan staan, dat er een andere koers nodig is in je leven, jij en je lichaam hebben iets anders nodig dan wat je jezelf op dit moment geeft.

Een open houding naar je lichaam en gevoel

De klanten die bij mij komen met bovenstaande klachten hebben vaak een moeilijke relatie met hun lichaam en gevoel. Vaak zijn ze ook niet gewend om hun gevoel serieus te nemen of ernaar te luisteren. Sterk zijn, resultaat behalen en verantwoordelijkheid nemen zijn vooral belangrijk en het lichaam is het voertuig om dat te behalen. Stopt het lichaam met functioneren dan wordt men eerder boos op de klachten en zichzelf en ontstaat er hardheid en een oordeel op het falende lijf.

Terwijl in mijn optiek je lichaam juist bezig is je te helpen. Het helpt je wakker worden en brengt je bewustwording. Het biedt je de kans om je kwaliteit van leven te vergroten, het roer om te gooien en te gaan leven zoals jij dat wilt. En zo wordt een burn-out een kans, een ommezwaai, een keerpunt in je leven. Dankzij je lichaam en het verhaal wat zij jou vertelt.

Wil jij ook beter leren luisteren naar je lichaam en meer gezonde grip krijgen op stress? In september start de doorlopende groep ‘In balans blijven’. Meer informatie over deze groep vind je hier. Wil je even persoonlijk overleggen over jouw situatie? Neem dan contact op via mail of telefoon, ik denk graag met je mee.

Groet,

Sandra Koedood – Hart in Bedrijf – Persoonlijk Leiderschap & Authenticiteit – Burn-out & Stress