Hoe blijf jij dichtbij jezelf?

Hoe blijf jij dichtbij jezelf?

 

In tijden van chaos en onzekerheid is het extra belangrijk om dichtbij jezelf te blijven. Het nieuws schreeuwt beelden van angst je wereld in, de toekomst voelt onzeker en we beschermen onszelf tegen ziekte. Dit is een periode waarin ons stress systeem makkelijk getriggerd raakt en dit kan zich uiten in innerlijke onrust, piekeren, slecht slapen, een gejaagd of angstig gevoel. Je kunt de neiging hebben om veel met het nieuws bezig te zijn vanuit de behoefte aan grip en controle. Maar hoe voel je je hier eigenlijk bij? Kun je nog wel voldoende in het hier en nu zijn, dichtbij jezelf?

 

Is de angst reëel op je eigen vierkante meter?

 

Ook ik voel de neiging tot ‘angst denken’, met directe stress reacties tot gevolg. Het is een feit dat er vreselijke dingen gebeuren in de wereld en dat het niet zeker is wat dat voor gevolgen zal hebben voor mij. Ik merk de neiging tot doemdenken, een biologisch verklaarbare gewoonte, waarbij ik probeer te anticiperen op mogelijk gevaar. Maar wat ik mij vooral besef is dat ik er hoe dan ook geen controle op heb, behalve op mijn eigen vierkante meter en in mijn wereld dichtbij.

Ik oefen mijzelf dus om dichtbij mijzelf te blijven, letterlijk met mijn aandacht dichtbij mijn lichaam en met mijn blik naar binnen. Ik maak contact met de omgeving waarin ik op dat moment ben, met de mensen om mij heen. Wat mij dat brengt? Rust, vertrouwen en een gevoel van rijkdom, want in mijn kleine wereld zijn de mensen waar ik van hou, schijnt de zon, spint de poes en klimt mijn kleine meid op mijn rug om paardje te rijden. En daar geniet ik van, ondanks dat de wereld voor grote uitdagingen staat en die ‘geniet momenten’ maken mij dankbaar voor wat er wel is en helpen mij door deze tijd heen.